הנגשה פרטנית במערכת החינוך

בעת רישום ילדכם למוסד חינוכי, או בעת התעוררות הצורך בהתאמה במהלך הלימודים, יש למלא את טופס הבקשה (טופס 1) בצירוף מסמכים המעידים על אופי המוגבלות של התלמיד או ההורה בהקשר לתפקודו במוסד החינוכי. באחריות ההורים להגיש את טופס הבקשה (טופס 1) והאישורים למחלקת החינוך ברשות המקומית בה לומד או ילמד התלמיד (ככל שמדובר במוסד חינוך רשמי) או לבעלות על המוסד החינוכי (במוסד חינוך מוכר שאינו רשמי או במעמד פטור) בעת רישום התלמיד למוסד החינוכי. תלמיד שכבר לומד במערכת החינוך רשאי להגיש בקשה בכל עת.

המסמכים המומלצים שיש לצרף לבקשה הם כמפורט בטבלה:

טבלה: פירוט סוגי המוגבלות והמסמכים הנדרשים להנגשה פרטני:

  • מוגבלות בשמיעה: בדיקת שמיעה והמלצה של המרכז הטיפולי-חינוכי מחוזי לתלמידים כבדי שמיעה וחרשים.
  • מוגבלות בראייה: בדיקת ראייה והמלצה של מומחי תחום ראייה מהמתי"א המתמחה בליקוי ראיה ועיוורים במחוז.
  • לקויות למידה: עדויות התומכות בלקות למידה: אבחון פסיכו-דידקטי או דידקטי המעיד על לקות הלמידה בהתאם להתאמה המבוקשת. מסמכים נוספים על פי החוזר העדכני של האגף ללקויות למידה.
  • מוגבלות שכלית התפתחותית: דו"ח ועדת האבחון של משרד הרווחה על פי חוק. גורם מקצועי נוסף שאבחנתו קבילה בהלימה ללקויות הנוספות.
  • מוגבלות פיזית ומחלות מיוחדות: חוות דעת של רופא ילדים העובד במכון להתפתחות הילד עם ניסיון עבודה של שלוש שנים לפחות או רופא מומחה בנוירולוגיה של הילד או רופא מומחה בהתפתחות הילד או אורטופד מומחה בילדים ונוער. על המסמך להיות עדכני לשנתיים האחרונות.
  • הפרעות נפשיות, הפרעות התנהגותיות, הפרעות רגשיות: חוות דעת פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג קליני או מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער.
  • אוטיזם-ASD: חוות דעת של פסיכיאטר של ילדים ונוער או רופא ילדים במכון להתפתחות הילד או מומחה בנוירולוגיה ובהתפתחות הילד.
  • מוגבלות זמנית: חוות דעת של רופא מומחה בתחום המוגבלות. על המסמך להיות עדכני לשנה האחרונה.
  • מעוכבי התפתחות ומעוכבי שפה: רופא מומחה בנוירולוגיה של הילד ובהתפתחות הילד או פסיכולוג חינוכי או התפתחותי או קלינאי תקשורת במכון להתפתחות הילד. על המסמך להיות עדכני לשנה האחרונה.

 

חשוב לציין כי במקרה של תלמיד עם מוגבלות הזקוק להתאמה פיזית של מוסד החינוך, הוריו זכאים לרשום את ילדם ברישום מוקדם, לפני המועד הפורמלי לפתיחת רישום ילדים לגנים ולבתי ספר ברשות המקומית, עד 15 חודשים לפני המועד לפתיחת שנת הלימודים. זאת על מנת שהרשות או הבעלות תוכל להיערך בהתאם כדי לבצע את ההנגשה עד לקליטת התלמיד במוסד החינוכי בהתאם לחוזר המנכ"ל.

באחריות ההורים להגיש בקשה חדשה ועדכנית במעברים בין מוסדות חינוך, כגון מגן לגן, מגן לבית הספר, מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה, ובמקרים של שינוי מקום מגורים או עקב שינוי במצב הרפואי של התלמיד. גם במקרים כאלה ניתן להגיש לרשות המקומית בקשה לרישום מוקדם.

אם במעבר בין שלבי חינוך יש לתלמיד עם מוגבלות אפשרות רישום יחידה, תבצע הרשות המקומית את ההנגשה הפיזית של שלב החינוך הבא מבעוד מועד ובלי להמתין למועד הרישום לשלב החינוך הבא, זאת בכפוף לאישור מראש של מינהל הפיתוח במשרד החינוך.