הנגשה פרטנית במערכת החינוך

משרד החינוך שם לו למטרה לפעול לשילובם של ילדים עם מוגבלות, כמו גם לשילוב אנשי הוראה וצוות עם מוגבלות במערכת החינוך. במסגרת זו, המשרד פועל בהתמדה להנגשת מבני החינוך ומוסדות החינוך עבור תלמידים, הוריהם ועובדי ההוראה, לשפר את השירות וההנגשה הפרטנית, הפדגוגית והטכנולוגית ללומדים ולמלמדים, ולהטמיע את זכותם של תלמידים והורים עם מוגבלות ליהנות מאותן פעילויות, טיולים, וחוויות מהן נהנים קבוצת השווים שלהם. לאור השינוי שחל בתפיסת הנגישות והחקיקה הנלווית לה בתיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018, משרד החינוך מוביל מהלך לקידום ולהשתלבות תלמדים עם מוגבלויות במוסדות החינוך, כך שאותם התלמידים יוכלו ללמוד בכל מוסד חינוכי שבו יחפצו. בדף זה תוכלו לקרוא על עקרונות ההנגשה, על התאמות הנגשה במוסדות החינוך, על הנגשה פיזית, פדגוגית וחברתית, הנגשה בטיולים ועוד.

הנגשה פרטנית לתלמיד במערכת החינוך

התאמות ההנגשה, הניתנות במסגרת ההנגשה הפרטנית, מיועדות לאפשר לתלמיד השתתפות מלאה בכל פעילות חינוכית. לאפשר לו להתנייד ממקום למקום בתוך המוסד החינוכי, להנגיש עבורו פעילויות לימודיות שאינן נגישות, מטרת ההנגשה הינה לתת כלים לתלמיד להתמודד עם הלמידה בשים לב להתאמות הנובעות מהמוגבלות. כמו כן, על הצוות החינוכי המקצועי להתאים את תכנית הלמידה לתלמיד עם המוגבלות, לפי שיקול דעתו, בהתחשב במוגבלות וברמת התפקוד של התלמיד וצרכיו, ומבלי שתהיה פגיעה במהות הנלמדת בתוכנית הלימודים. ההתאמה הפרטנית לתלמיד תקבע בישיבה רב מקצועית, בהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים עובדים במשרד החינוך, בה ייבחנו צורכי ההנגשה של התלמיד. המלצת הצוות הרב מקצועי בעניינים הקשורים לאישור התאמות פרטניות טכנולוגיות וכן הנגשת טיולים ופעילויות פנים וחוץ מוסדית, יועברו לבחינה ולאישור ע"י הממונה המקצועי מטעם משרד החינוך.

"ממונה מקצועי" – עובד מקצועי מטעם משרד החינוך שמונה ע"י שר החינוך לצורך יישום תקנות הנגישות.

תחומי ההנגשה:

  • התאמות הנגשה פיזיות: תלמידים עם מוגבלות, לדוגמה: מוגבלות בתחום הפיזי, מוגבלות בשמיעה ומוגבלות בראייה, הלומדים במוסדות חינוך, שהמבנה והריהוט אינם מותאמים לצורכיהם, זכאים להתאמות שיבוצעו באחריות הבעלות על המוסד החינוכי ובאמצעותה או על ידי הבעלים על המבנה, לפי חלוקת האחריות שקבועה בחוק השוויון. אם הבעלות מבקשת לקבל השתתפות ממשרד החינוך, עליה לפנות לשם כך למשרד ולפעול בהתאם לנהלים.
  • התאמות הנגשה בתחום הפדגוגי: תלמידים עם מוגבלות שקיבלו זכאות לשירותי חינוך מיוחדים הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, בלמידה, בחומרי הלמידה ובדרכי ההיבחנות, תיבחן זכאותם להתאמות על ידי הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר, שכן אישור התאמות אלו והענקתן הם באחריות הבעלות על המוסד החינוכי או משרד החינוך, בהתאם לעניין. לגבי התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים שאינם זכאים לשירותי חינוך מיוחדים: על בית הספר לפעול לפי נהלי אגף לקויות למידה בשפ"י במשרד החינוך, ובכלל זה מסמך "התאמות על רצף הלמידה וההבחנות לתלמידים עם ליקוי למידה והפרעות קשב וריכוז". עבור תלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים: יש לפעול על פי המדריך האינטרנטי "תל"ם בחינוך מיוחד" והחוברת "הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה".
  • התאמות הנגשה בתחום פדגוגי-טכנולוגי: תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, לצורך כתיבה, קריאה או תקשורת תומכת חליפית (תת"ח), תיבחן זכאותם לעזרים על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א המתמחה ללקויי ראייה ועיוורים, מומחה תחום במרכז הטיפולי-חינוכי המחוזי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים) יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר. אם הבעלות מבקשת לקבל השתתפות ממשרד החינוך, עליה לפנות לשם כך למשרד ולפעול בהתאם לנהלים. לא ניתן לבקש הנגשה טכנולוגית עבור תחומים של קידום מיומנויות לימודיות כגון מיומנויות שפה, מיומנויות קוגניטיביות, תכנים לימודיים ועוד. זאת משום שההנגשה אינה עבור טיוב ההוראה בכיתה, תרגול החומר הלימודי והפיכת ההוראה למגוונת ומעניינת יותר אלא המטרה המרכזית הנה הקצאת כלים טכנולוגיים שיסייעו לתלמיד בהתמודדות יעילה עם המוגבלות כדי שיוכל לעמוד בדרישות האקדמיות באופן שווה לחבריו בכיתה וכדי לאפשר לתלמיד עצמאות במשימות הלימודיות.
  • טיולים ופעילויות פנים וחוץ מוסדית: על הבעלות של המוסד החינוכי להבטיח שפעילויות חינוכיות המתקיימות מחוץ למוסד החינוכי, כגון פעילות מסוג טיולים, סל תרבות, סיורים, פעילות ספורט ופעילות אתגרית, משלחות לחו"ל ומסעות לפולין, תהיינה נגישות לפי החוק והתקנות בהתאם לצורכי התלמידים. בעת תכנון הפעילות, תינתן עדיפות לפעילות כללית נגישה, אולם במקרים מיוחדים ניתן לקיים פעילות נפרדת עבור התלמיד עם המוגבלות ובלבד שהובטח קיומה של חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכל התלמידים, בהשתתפות תלמידים עם מוגבלות ותלמידים ללא מוגבלות. ככל שהבעלות על המוסד החינוכי מבקשת לקבל ממשרד החינוך השתתפות במימון ההנגשה הפרטנית, קביעת ההתאמות תהיה על בסיס שיקול הדעת המקצועי של מומחי התחום במשרד החינוך ובהתאם למדיניות המשרד בנושא.