מוגבלויות פיזיות - תמיכות, זכויות וזכאויות

למידים עם מוגבלות פיזית זכאים לתמיכות שונות. בדף זה תוכלו לקרוא על התמיכות הניתנות להם ממשרד החינוך, על זכויות הניתנות להם מטעם משרד הבריאות, מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומטעם הביטוח הלאומי, וזכויות נוספות.

תמיכות של משרד החינוך

הראייה הכוללת של הטיפול בתלמיד עם מוגבלות פיזית דורשת התמקצעות מיוחדת. לפיכך במתי"א יש מומחה תחום מוגבלות פיזית שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, ובכלל זה הסרת חסמים הנגרמים עקב מוגבלות פיזית. הצרכים הייחודיים של תלמיד עם מוגבלות פיזית כוללים את הנושאים האלה:

  • נגישות פיזית: נגישות המבנה והמרחב החינוכי לתנועה, נגישות דרכי הגישה, נגישות הכניסה למוסד החינוכי, שירותים נגישים, אי-קיומם של מכשולים פיזיים, תמיכות פיזיות ואנושיות מתאימות, ריהוט מותאם ועוד.

  • חומרי לימוד מונגשים: חומרי למידה ודרכי למידה המותאמים ומונגשים על פי מגבלות התלמיד, שילוב אמצעי מִחשוב ואמצעים טכנולוגיים שונים ועוד.

  • טכנולוגיה מסייעת: קיומו והתאמתו של מכשור עזר לתמיכה בפעילויות היום-יומיות של התלמיד: אביזרי עזר שונים, כיסאות גלגלים, מעלונים, עמידונים ועוד.

  • שיעורים ייחודיים: פעילויות מותאמות לשיעורים ייחודיים כגון אימון גופני, של"ח, אמנות ועוד.

  • פעילות מחוץ לבית הספר: טיולים המונגשים גם לבעלי מוגבלות פיזית, פעילויות חוץ, מסעות לפולין, הסעות באוטובוס מונגש ועוד.

  • שעות הפנאי: פעילויות פנאי מותאמות מעבר לשעות הלימוד.

  • הדרכת צוותים: הדרכה ייעודית לצוותים החינוכיים ולסייעות.

תמיכה מסוג הוראה ולימוד

הצרכים הייחודיים של תלמיד עם מוגבלות פיזית כוללים שיעורים ייחודיים: פעילויות מותאמות לשיעורים ייחודיים כגון אימון גופני, של"ח, אמנות ועוד.

תמיכה מסוג סייעות

למידע כללי על תפקידי הסייעות וסוגי סייעות ראו כאן.

תמיכה מסוג התאמות

התאמות בהיבחנות בבחינות בבית הספר  הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות לתלמידים עם מוגבלות מוטורית ו/או קשיים בדיבור:

  • מתן חלופה טכנולוגית, כגון מחשב תקשורת; שימוש בדרכי סמלול והבעה הנהוגים בתהליכי ההוראה-למידה, כגון סמלים מוסכמים, הצבעה על תשובה.

  • נוכחות איש צוות מוכר המכיר את דרכי התקשורת התומכת והחלופית שהותאמו לתלמיד.

  • מתמטיקה: שרטוטים ודיאגרמות המאפשרים סימון על ידי התלמיד.

התאמות בבחינות הבגרות – ניתנות לפי המוסבר להלן:

  • יש לאפשר נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה, שאינו מלמד את מקצוע הבחינה, אך מכיר את דרכי התקשורת החלופית והתומכת, שהותאמו עבור התלמיד הנבחן.

  • מתמטיקה – בכל שאלה שבה מצורף שרטוט, ניתן לצלם את השרטוט במספר עותקים ובמידת הצורך בהגדלה.

  • במקרה שהתלמיד מתקשה לכתוב באמצעים קונבנציונליים (עט-נייר) ומתקשה בדיבור, ניתן לאפשר שימוש במקלדת וירטואלית או מקלדת עם לחצנים מותאמים, או באמצעי הנגשה טכנולוגי אחר שהותאם במיוחד עבור התלמיד על ידי הצוות החינוכי.

  • הארכת זמן מעבר לתוספת הזמן הכללית תינתן לתלמידים הזקוקים להאכלה או למתן תרופות על פי לוח זמנים או ליציאה לשירותים הדורשת התערבות מסייעת וטיפול.

  • אנגלית – אם יש צורך, כחלופה למרכיב הבחינה בעל פה, המבוסס על שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם לעקרונות הנגשת הכתיבה הייחודיים הנדרשים לתלמיד.

לפרטים נוספים ראו דף התאמות בהיבחנות – בחינות בגרות.

תמיכה מסוג הסעות

משרד החינוך משתתף בהוצאות הסעה של תלמידי החינוך המיוחד משותקי מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות בגיל 21-3 לבתי ספר רשמיים, לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים, על פי החלטת ועדת השמה או ערר וצוות שיבוץ ובכפיפות לאישורי ועדת ההסעות המחוזית. לפרטים ראו חוזר מנכ"ל בפרק הסעות, סעיף 2. למידע מפורט על זכאות להסעות, ליווי הסעות וביצוען ראו כאן.

תמיכה מסוג הזנה

על השתתפות משרד החינוך בנושא הזנה לילדים משותקי מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות ראו חוזר מנכ"ל בפרק השתתפות משרדנו במימון שירותי הזנה.

שירותים טיפוליים

מטרת הטיפול היא לקדם את יכולותיהם של התלמידים להשתתף בפעילויות חינוכיות בבית הספר ומחוצה לו, בלמידה, במשחק, בהכנה לקראת חיי עבודה ובפעילויות חברה ופנאי. הטיפול מבוסס על המודל הביו-פסיכו-סוציאלי (מודל ה-ICF, 2001), המשלב בין המודל הרפואי למודל החברתי. האחד רואה את מקור המוגבלות באדם, במחלתו ובמוגבלותו והאחר מסביר את מקור המוגבלות בחברה ובהדרה שהיא יוצרת כלפי האדם עם הצרכים המיוחדים. על פי תפיסה זו, תפקודו ומוגבלותו של הפרט הם תולדה של אינטראקציות דינמיות בין מצבי בריאות שונים ובין גורמים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים המשפיעים על תפקוד ומוגבלות. הטיפול על פי מודל זה מחייב נקיטת פעולות חברתיות לצד פעולות רפואיות ועשיית התאמות נדרשות כדי לקדם את השתתפותם המלאה של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים. משום כך מטרות העל של כל התערבות מוכוונות ליצירת אינטראקציות חיוביות בין הפרט לסביבתו ולחיזוק השתתפותו במשימות בחיי היום-יום. הראייה הכוללת של הטיפול בתלמיד דורשת התמקצעות מיוחדת. לשם כך יש במתי"א מומחה תחום מוגבלות פיזית, שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, ובכלל זה הסרת חסמים הנגרמים עקב מוגבלות פיזית. 

זכויות מטעם משרד הבריאות

​להלן פירוט עיקר הזכויות הרפואיות לתלמידים עם מוגבלות פיזית, כמפורט באתר כל הבריאות של משרד הבריאות:

בירור גנטי

סל זכויות

בדיקות

מכשירי שיקום וניידות

ניתוחים

פיזיותרפיה

 טיפולי שיניים

פטור מתשלומים

 

זכויות מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

זכויות מטעם המוסד לביטוח לאומי

 שיתוק מוחין ובעיות בתפקוד הגפיים

לפי אתר המוסד לביטוח לאומי, הורה לילד עם CP (שיתוק מוחין) או עם בעיות בתפקוד הגפיים עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה אם הוא עונה על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. לפרטים על קביעת הזכאות בהתאם לגיל הילד ולרמת תפקודו, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים ראו בדף קצבת ילד נכה לילדים עם שיתוק מוחין ובעיות בגפיים באתר המוסד לביטוח לאומי.

מחלה ניוונית פרוגרסיבית

לפי אתר המוסד לביטוח לאומי,  הורה לילד עם מחלה ניוונית פרוגרסיבית עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה אם הוא עונה על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. מכיוון שמחלה ניוונית מאופיינת כמחלה פרוגרסיבית, שיעור הזכאות נקבע בהתאם להתפשטות המחלה ולתפקוד הילד. לפרטים נוספים על הזכאות בהתאם לשלבי המחלה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים ראו בדף קצבת ילד נכה לילדים עם מחלה ניוונית פרוגרסיבית באתר המוסד לביטוח לאומי.

בעיות האכלה והזנה

לפי אתר המוסד לביטוח לאומי, הורה לילד עם בעיות האכלה והזנה, כגון האכלה הנמשכת שעה לפחות בשל ליקוי גופני חמור, דחף בלתי נשלט לאכילה (תסמונת פראדר-וילי), הזנה בזונדה טיפתית והזנה תוך-ורידית, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה אם הוא עונה על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. לפרטים על הבעיות המזכות בקצבה, המסמכים שיש להגיש, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים ראו בדף קצבת ילד נכה – האכלה ממושכת ובעיות הזנה באתר המוסד לביטוח לאומי.

תלות בעזרת הזולת

לפי אתר המוסד לביטוח לאומי, הורה לילד הזקוק לעזרה בביצוע פעולות היום-יום: הלבשה, אכילה, רחצה, ניידות בתוך הבית והיגיינה אישית באופן החורג במידה ניכרת מבני גילו, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה אם הוא עונה על התנאים הבסיסיים המפורטים באתר המוסד לביטוח לאומי. קביעת תלות בעזרת הזולת מחייבת במרבית המקרים בדיקה של הילד בוועדה. לפרטים על הוועדה, המסמכים שיש להגיש, קביעת הזכאות, סכום הקצבה לזכאים ופרטים נוספים ראו בדף קצבת ילד נכה – תלות בעזרת הזולת באתר המוסד לביטוח לאומי.

מידע נוסף באתר כל-זכות

 להלן הזכויות העיקריות הרלוונטיות לתלמידים עם מוגבלות פיזית ולהוריהם, כמפורט באתר כל-זכות.

נקודות זיכוי

  • מידע על תהליך הגשת תביעה לגמלת ילד נכה (קצבה חודשית שמשלם ביטוח לאומי בהתאם לסוג הלקות ולמידת התלות של הילד בזולת), על הגמלה עצמה ועל ההטבות הנלוות בפורטל גמלת ילד נכה והטבות נלוות.

  • נקודות זיכוי ממס הכנסה עבור ילד עם מוגבלות לילדים שאובחנו על ידי נוירולוג או רופא מומחה בהתפתחות הילד כמשותקים באחת מגפיהם או שרופא הצהיר לגביהם שנולדו בלי אחת הגפיים או שנכרתה אחת מגפיהם. 

מתוך אתר "  פורטל הורים" שילוב וחינוך מיוחד . משרד החינוך