הנגשה טכנולוגית-פדגוגית

תאמות הנגשה בתחום הפדגוגי תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, בלמידה ובחומרי הלמידה וההיבחנות, תיבחן זכאותם להתאמות על ידי הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר, שכן אישור התאמות אלו הוא באחריות משרד החינוך. לגבי התאמות בדרכי ההיבחנות לתלמידים הלומדים בחינוך העל יסודי, על בית הספר לפעול לפי נוהלי אגף לקויות למידה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך. התאמות הנגשה בתחום הפדגוגי-טכנולוגי תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, תיבחן זכאותם על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכבדי שמיעה וחירשים) יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר. למידע נוסף

טיפול בבקשה להתאמות הנגשה פרטנית לתלמיד

א.     תלמידים הזקוקים להנגשה פיזית:

הרשות המקומית או הבעלות תזמן צוות מקצועי לצורכי סיור במסגרת החינוכית בה לומד או ילמד התלמיד בהשתתפות מורשה נגישות של הבעלות לצורך קביעת ההתאמות הנדרשות.

הרשות המקומית או הבעלות תגבש את המלצותיה לבקשה להנגשה פיזית הדורשת היתר בנייה – בתוך 60 ימים. לעניין התאמות אחרות- יש לגבש המלצה בתוך 30 ימים, ואם נדרש כבש (רמפה), בתוך 14 ימים.

אם אין צורך בהיתר בנייה: על בעל מוסד החינוך להתחיל בביצוע התאמות הנגישות, או לרכוש את העזרים הדרושים לתלמיד, לפי החלטת הממונה, בסמוך לאחר שנודע לו עליה, ולסיים את הביצוע לפי לוח זמנים שנכלל בתכנית, וטרם יום תחילת שנת הלימודים.

כאשר הבקשה מחייבת היתר בנייה: ייקבע לוח זמנים של 10 חודשים לכל היותר, אם יש כבר היתר בנייה או אם התאמת הנגישות תבוצע בבניין המרכזי. אם אין היתר בנייה, או אם יש צורך בהוצאת היתר בנייה חדש: יקבע לוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר. הממונה רשאי לקצר לפי שיקול דעתו או להאריך, בנסיבות מיוחדות, את לוח הזמנים עד חצי שנה. והכול למעט עיכוב הנובע מנסיבות שאינן בשליטת בעל מוסד החינוך ובעל מוסד החינוך דיווח עליהם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ערר – על החלטת משרד החינוך בנוגע להשתתפות או אי השתתפות בתקצוב בינוי, ניתן להגיש ערר למנכ"ל משרד החינוך.

 

ב.     תלמידים הזקוקים להנגשות פדגוגיות וטכנולוגיות:

מנהל בית הספר יזמן דיון בישיבה רב מקצועית בהשתתפות מומחי תחום (בהתאם למוגבלות) לצורך מיפוי וקביעה של כלל ההתאמות הנדרשות לתלמיד. על המוסד החינוכי למפות ולגבש את ההתאמות הנדרשות לתלמיד בתוך 30 ימים מיום הגעת הבקשה לרשות המקומי או בעלות. המלצת הצוות תתבסס על היכרות מעמיקה עם התלמיד. כאשר לא קיימת היכרות מספקת עם התלמיד והצוות הרב-מקצועי לא יכול להגיע להחלטה בנוגע לכלל המענים הרלוונטיים הנדרשים לתלמיד, יקבל הצוות החלטה חלקית בהתאם למידע הידוע לו ויקבע ישיבה נוספת בתוך חודש ימים לשם העמקת ההיכרות עם צורכי התלמיד. המלצות הצוות הרב מקצועי יועברו ע"י מנהל בית הספר לאישור הממונה המקצועי. הממונה יעביר את החלטתו לרשות המקומית או בעלות לצורך ביצוען. הרשות המקומית או הבעלות תיידע את ההורים על ההתאמות שאושרו.

כאשר ההתאמות הטכנולוגיות נרכשו בהשתתפות משרד החינוך, יעביר מנהל המסגרת, מיד עם הגעתן של ההתאמות למסגרת החינוכית, את טופס אישור הורים (טופס 4) לחתימת ההורים. הסכמת וחתימת ההורים היא תנאי למסירת ההתאמות לתלמיד.